Is er voor iedereen

OCMW Gent

Bezoekadres: Sint-Martensstraat 13
9000 Gent

Tel. 09 266 99 11

Mail ons

Wat doen we?

OCMW Gent  »  Over OCMW Gent  »  Wat doen we?

In elke stad of gemeente vindt u een OCMW, of voluit, een Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn. Wat de taak van het OCMW is, verraadt de naam zelf: het welzijn van elke burger verzekeren.

OCMW Gent: een open deur dichtbij

Het OCMW van Gent staat open voor alle Gentenaars. Daarbij spelen uw leeftijd, achtergrond, cultuur en overtuiging voor ons geen enkele rol. Iedereen heeft namelijk recht op een goede huisvesting, gezondheidszorg of voldoende financiële middelen. Kortom, een menswaardig bestaan.

U kunt bij ons met elke vraag terecht, hoe groot of hoe klein die ook is. Wacht dus niet tot de problemen u boven het hoofd groeien om langs te komen. Omdat we zo bereikbaar mogelijk willen zijn, hebben wij vestigingen in alle wijken en buurten van Gent. Samen met u zullen wij naar een gepaste oplossing zoeken voor uw probleem of vraag. We kijken daarbij verder dan onze neus lang is en pakken het probleem in zijn geheel aan.

14 Gentinfo-Punten

Ter uitbreiding van Gentinfo, zijn er nu 14 Gentinfo-Punten fysiek verspreid over de stad. Alle Gentenaars kunnen er terecht met vragen over stadsdiensten of informatie over de dienstverlening van het OCMW. U kunt alles over de Gentinfo-Punten rustig nalezen op de website van Stad Gent.

7 welzijnsbureaus: voor al uw vragen over welzijn

Zit u zonder inkomen, of is uw inkomen te laag om de eindjes aan mekaar te knopen? Wilt u werken, maar geraakt u niet aan een job? Heeft u schulden en wilt u daar iets aan doen? Vraagt u zich af of u recht hebt op een energiepremie of een sociale woning? Heeft u hulp nodig met uw administratie?

Uw eerste aanspreekpunt

Met al dit soort vragen kunt u terecht bij de zeven welzijnsbureaus en negen antennes van OCMW Gent. Ze zijn uw eerste aanspreekpunt met het OCMW. De welzijnsbureaus en antennes liggen verspreid over heel Gent. Het is de bedoeling dat u langsgaat bij het welzijnsbureau of antenne dat het dichtst bij u in de buurt ligt. Welk welzijnsbureau of antenne dat precies is, kunt u uitzoeken via de vorige link, of via een telefoontje naar het "Infopunt Sint-Martensstraat" (tel: 09 266 99 13).

Onze maatschappelijk werker heeft in het welzijnsbureau een eerste gesprek met u en probeert u verder te helpen. Als hij of zij u zelf niet kan helpen, en als u dat wenst, verwijst die u door naar de juiste dienst.

10 lokale dienstencentra: alles voor de Gentse senior 

Wordt u wat ouder en krijgt u wat meer vrije tijd? Wilt u nieuwe mensen leren kennen? Wilt u meedoen aan toffe activiteiten of een interessante cursus volgen? Hebt u nood aan medische verzorging of hulp aan huis? Of wilt u informatie over de seniorenflats of woonzorgcentra van het OCMW?

Dan gaat u het best langs bij het lokaal dienstencentrum bij u in de buurt. Welk lokaal dienstencentrum dat precies is, kunt u uitzoeken via de vorige link, of via een telefoontje naar het "Infopunt Sint-Martensstraat" (tel: 09 266 99 13).

Drie functies

Elk lokaal dienstencentrum heeft drie functies:

  1. informatie en advies: u kunt in het lokaal dienstencentrum terecht voor al uw vragen over ouder worden;
  2. ontspannings- en vormingsactiviteiten: u kunt in het lokaal dienstencentrum kaarten met vrienden, een taalles of andere cursus volgen, een uitstap doen...
  3. zorg verstrekken: in elk lokaal dienstencentrum kunt u terecht voor verzorging, zoals pedicure, manicure, haar- en gelaatsverzorging, hulp bij boodschappen...

Al deze diensten hebben als doel de buurtbewoners, vooral de senioren, zo lang mogelijk op een kwaliteitsvolle manier thuis te laten wonen.



Meerjarenplan 2014 - 2019

Het Meerjarenplan legt de prioritaire beleidsaccenten 2014-2019 vast. [+]

Ouderenbeleidsplan 2014 - 2019

Het ouderenbeleidsplan bundelt de acties voor ouderen vanuit stad en OCMW. [+]

Armoedebeleidsplan 2014-2019

OCMW Gent regisseert de strijd tegen armoede [+]

Beleidsnota Werk en Activering 2014 - 2019

Bevat de klemtonen op vlak van Werk en Activering. [+]

  • Fatma P.
    OCMW-cliënte

    Ik had voordien nog nooit met het OCMW contact opgenomen. Ik voelde me beschaamd, maar ik zette dan toch de stap. De maatschappelijk werker stelde me al rap op mijn gemak en luisterde naar mijn probleem.


Level A conformiteit, W3C WAI Web Content Accessibility Guidelines 2.0